NetPsykiater overskrift
Din speciallæge på nettet
 
Forsiden
Psykose
Overblik
Årsager til
psykose
Det spørger
lægen om
Sådan stilles
diagnosen
Sygdomsforløb
Behandling
Forebyggelse
Det kan man
selv gøre
Brevkasse om
psykoser
Psykoser
Overblik
Akut psykose
Delirium /konfu-
sion
Fødselspsykose
Paranoidpsykose
Sygdomme
alfabetisk
Agorafobi
Akut belastnings-
reaktion
Akut psykose
Alkoholmisbrug
Angst
Anoreksi

Borderline person-
lighedsforstyrrelse
Bulimi
Delirium/konfusion
Demens
Depression
Enkelfobi
Fødselspsykose

Generaliseret angst
Konfusion
Krise
Mani
Maniodepressiv
psykose


Panikangst
PTSD
Personligheds-
forstyrrelser
Socialangst
Tvangstilstand, OCD
Paranoid psykose
Psykoser

Skizofreni
Skizotypisk
sindslidelse
Stofmisbrug
 
Andre emner
Symptomer:
Angst
Hallucinationer
Søvnforstyrrelser
Vrangforestillinger
Flere symptomer -klik!

Sygdomme - overblik
:
Årsager til psykisk
sygdom

Det spørger lægen om
Undersøgelser
Skanning
Sådan stilles diagno-
sen

Diagnosesystemer
Medicin
Psykoterapi
Her får du behandling
Forebyggelse
Det kan man selv gøre

Psykiatriloven:
Bæltefiksering
Klagemuligheder
Tvangsbehandling
Tvangsindlæggelse
Tvangstilbageholdelse
 
 
BREVKASSE OM PSYKOSER
 
     
At leve med psykoser
Bivirkninger ved antipsy-
kotisk medicin

Kan ikke mærke følelser
Genbo med skizofreni
Forklaring på diagnose
Behandling for skizofreni
  Seksuelle bivirkninger
Skizotypisk sindslidelse
Paranoid psykose
Maniodepressiv efter krise
Uro i kroppen
Sukkersyge og antipsykotisk
medicin
   

Kan ikke mærke følelser

Spørgsmål: Jeg har været indlagt med en psykose for et halvt år siden og er blevet behandlet med Risperdal (antipsykotisk medicin) i fem måneder. I dag har jeg ingen psykotiske træk, men jeg føler, at jeg ikke kan mærke mine følelser. Kan hverken mærke sorg, angst, vrede eller glæde. Derudover kan jeg ikke sanse ting på samme måde som før. Jeg har ingen appetit, selvom jeg spiser, og jeg kan ikke mærke effekten af kaffe.
Jeg har ikke taget Risperdal i 2 måneder, og mens jeg fik Risperdal, havde jeg det på samme måde. Hvad tror du dette skyldes, er det noget, der går over, og hvad kan jeg selv gøre?

Svar: Da det er en måned siden, at du har fået Risperdal, kan du udelukke, at det du mærker kunne være en bivirkning til Risperdal. Det er snarere psykiske symptomer, som kan skyldes en psykisk ustabilitet eller en psykisk sygdom, som du har udviklet efter at psykosen er gået over.
Det kan være noget, der snart forsvinder, uden at det er nødvendigt at gøre noget.
Symptomerne kan dog også skyldes, at du f.eks. har en depression. Faktisk er det ikke ualmindeligt, at man får en depression som følge af, at man har haft en psykose. Mest almindeligt er det selvfølgelig, hvis din psykose var en mani, som jo også er en form for psykose. Jeg vil foreslå, at du taler med din psykiater eller din læge om, hvad der er den mest sandsynlige grund til at du har det sådan.


Søg i NetPsykiater
Andre emner i
brevkassen
Angst
Depression
Fysisk eller psykisk
Krise
Behandling
Misbrug
OCD
Parforhold
Personligheds-
forstyrrelse

Psykose
Psykiatriloven
Psykoterapi
Spiseforstyrrelser
Øvrige emner
Alle spørgsmål
Sygdome
inddelt i grupper
Angst:
Overblik
Agorafobi
Enkelfobi
Generaliseret angst
Panikangst
Socialangst

Krise:
Overblik
Akut belastnings-
reaktion

PTSD

Misbrug:
Alkoholmisbrug
Medicinmisbrug
Stofmisbrug

Personligheds-
forstyrrelser:

Overblik
Dependent person-
lighedsforstyrrelse

Dyssocial person-
lighedsforstyrrelse

Emotionelt ustabil
personligheds-
forstyrrelse
(Borderline)

Histrionisk person-
lighedsforstyrrelse

Narcissistisk person-
lighedsforstyrrelse

Paranoid person-
lighedsforstyrrelse

Skizoid person-
lighedsforstyrrelse

Tvangspræget per-
sonlighedsforstyrrelse
Ængstelig person-
lighedsforstyrrelse


Psykoser:
Overblik
Akut psykose
Delirium /konfusion
Fødselspsykose
Paranoid psykose

Spiseforstyrrelser:
Overblik
Anoreksi
Bulimi
Øvrige

Adresser og links
Ordbog


Til toppen af siden